Je eerste dag? Een paar overwegingen

21-12-2018 - - Blog, Medewerkers vertellen

Andra Roskam (recruiter Kenonz regio Noord Holland)

Een paar tips om de stress de baas te blijven. Na de ontlading van een nieuwe baan komt vaak het plannen (welke kleding is toepasselijk, opvang van kinderen, routes naar je werk uitstippelen, etc.) en de onzekerheid – weten ze wel dat ik niet zó geweldig ben als ze denken?

Ongeveer 1 maand geleden maakte ik de overstap naar een nieuwe baan. De onderstaande tips hebben mijn zenuwen aanzienlijk verminderd – hoewel de foto daar geen blijk van geeft 😀

1.     Besef je dat er op de eerste dag weinig inhoudelijks van je wordt gevraagd – dat betekent overigens Niet niets. Ze willen je op dit moment met name leren kennen en je wegwijs maken in de organisatie. En neem de tijd ook de eerste dag voor praatjes. Ben je niet van de praatjes, observeer en luister dan. Niemand zit te wachten op een betweter, en al helemaal niet op de eerste dag. Het duurt ongeveer drie maanden voordat iemand zich ‘thuis’ voelt binnen een nieuw team. Werk daar rustig naartoe.


“Laat het gevoel van onzekerheid en mogelijke tekortkomingen los. Want je hebt deze baan verdiend!”

 

2.     Je kleding is belangrijk, maar besef je dat je het nooit iedereen naar zijn zin kan maken. Het is dan ook belangrijker dat je iets draagt wat past bij de bedrijfscultuur waar je gaat werken, én iets wat comfortabel zit. Je hebt al zoveel dingen die op je afkomen; je wil dan niet bezig zijn met een broek die te strak zit of te kleine schoenen. Hoe kan je weten wat er past binnen je nieuwe bedrijfscultuur? Denk terug aan de kleding die je collega’s tijdens je sollicitatiegesprek droegen. Dat geeft je een beeld van kleding die binnen het bedrijf gangbaar is.

Wat ik zelf heb geleerd; zwart is altijd! een veilige keuze. Dus, op naar de winkel voor nette zwarte schoenen, zwarte panty of pantalon, zwart t-shirt en een zwart jasje. Maar, probeer in één kledingstuk wel kleur te stoppen. Kleur kan zitten in een rok, jurk of sjaaltje.

3.     Ze hebben je aangenomen om meerdere redenen. Ten eerste omdat je aan de functieomschrijving voldeed, en ten tweede omdat je waarschijnlijk goed binnen de bedrijfscultuur past. Heb vertrouwen in de mensen die je hebben aangenomen. Zij hebben tijdens hun carrière meerdere mensen aangenomen, en hebben daar een bepaalde handigheid in ontwikkeld. Je denkt misschien dat ze toch een fout hebben gemaakt bij jou, maar niets is minder waar. Dus laat het gevoel van onzekerheid en mogelijke tekortkomingen los. Want je hebt deze baan verdiend!

4.     Bereid je voor op wat je het meeste zal doen de eerste dag: kennismaken met je nieuwe collega’s. Dus bedenk van te voren een paar gespreksonderwerpen die waarschijnlijk de revue zullen passeren. Je kan hierbij denken aan: wat je in je vorige banen hebt gedaan, wat je hebt gestudeerd, hoe je weekend was, een actualiteit, etc.

5.     De allerlaatste tip die ik je mee wil geven: Zet je telefoon op stil en kijk er de volledig dag niet naar – niet eens tijdens de lunch. Maak dit een dag van verbinding met je nieuwe collega’s en niet van je leven buiten kantoortijd.

Heel veel plezier toegewenst!

En voor de volgende dagen: Repeat!

#eerstedag !


Geplaatst op: 21-12-2018