Bewust

Blog directie in beeld

Inmiddels hebben jullie al veel collega’s online voorbij zien komen maar wie vertegenwoordigen nou eigenlijk de directie? Gouke vertelt in zijn blog over de directie, wie zijn ze, wat doen ze en wat kenmerkt ze als persoon?

Geschreven door Gouke de Vries (algemeen directeur)

Kenonz is gestart als platte organisatie en is dit, na 10 jaar, nog steeds. Iedereen is bij ons even belangrijk en dit zal ook altijd zo blijven. Je krijgt de kans om je te ontwikkelen, doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Afgelopen jaren zijn wij als bedrijf gegroeid en hiermee ook onze directie. Inmiddels vorm ik met Janette, Melle en Alle de vierkoppige directie. Omdat zij doorgaans minder in beeld zijn, wil ik ze in deze blog graag in het zonnetje zetten.

Als we het over groeien en bloeien hebben is Janette (commercieel directeur) bij Kenonz een heel mooi voorbeeld. Ik kende Janette van korfbal, een talentvolle speelster die altijd wilde winnen. Met dit in mijn achterhoofd en haar vraag om eens mee te denken met een nieuwe uitdaging viel alles op zijn plek. Janette is gestart bij Kenonz als adviseur zorg en na 4 maanden heeft ze ook de rol als vestigingsmanager op zich genomen.

We groeiden als bedrijf en Janette groeide mee tot operationeel directeur. Inmiddels kan zij zich commercieel directeur van Kenonz noemen en zorgt ze voornamelijk voor de commerciële aansturing van het managementteam. Hiernaast houdt Janette zich bezig met de details van vraagstukken, taken en projecten. Ze denkt mee op zowel op operationeel als strategisch niveau en houdt het algehele overzicht over de organisatie, erg belangrijk in een groeiende organisatie!

Als commercieel directeur heb je een belangrijke rol in de organisatie, daarom is het erg belangrijk dat je af en toe tijd neemt voor ontspanning. Dit doet Janette dan ook graag op de Oostenrijkse pistes. Bij terugkomst moeten we het in vergaderingen nog wel een week zonder Janette haar stem doen, deze vergeet ze vaak in één van de Oostenrijkse skihutten.

Melle leerde ik kennen via mijn netwerk. Tijdens een rit in de skilift werd Melle zijn naam genoemd en omdat wij meer expertise zochten op de financiële administratie heb ik hem benaderd. Hij werkte destijds als accountant en kon onze financiële administratie een goede boost geven. Dankzij zijn kennis op het financiële vlak haalden wij elke audit. Hij heeft dan ook een belangrijke rol gespeeld in het verdere verloop van Kenonz en is per januari 2022 financieel directeur geworden.

Hij houdt de in- en uitstroom van onze financiën in de gaten, vertaalt cijfers op de juiste manier en weet hoe wij alle audits behalen. Verder deelt Melle graag alles over cijfers, als hij hier eenmaal over begint weet hij niet meer van ophouden!

Afgelopen jaar heeft Melle ook iets nieuws over zichzelf ontdekt. Hij kan namelijk heel goed model spelen voor onze inhouse fotograaf Ninja. Eerst was hij nog wat schuw voor de camera maar de laatste tijd heeft hij er enorm veel lol in. Hij heeft zelfs op Terschelling de maandelijkse update met mij opgenomen!

Ik leerde Alle, hoe verrassend ook, kennen via korfbal. Hij was voorzitter van KV Drachten en hiernaast werkzaam als facilitair manager bij een groot bedrijf. Om onze groei door te kunnen zetten hadden wij iemand nodig die in ons bedrijf het reilen en zeilen van de bedrijfsvoering in kaart kon brengen. Hier was Alle de uitgelezen persoon voor, kennis van zaken, loyaal en altijd aanwezig!

Met alle winden meegaan is niets voor Alle aangezien hij alles onderbouwd wil hebben, maar op zijn windsurfplank gaat hij wel met alle winden mee. Hij weet de juiste winden te vangen op het IJsselmeer en met een fris briesje door zijn haar steelt hij de show. Helaas heeft hij een tijd niet op zijn windsurfplank kunnen staan door een hernia. Ondanks zijn hernia konden wij altijd op hem rekenen en dit waardeer ik enorm aan Alle. Op zijn 45e verjaardag heeft zijn team hem een cadeau met een knipoog gegeven en gelukkig kon hij hier zelf ook om lachen.

In de breedste zin van het woord pakt Alle onze bedrijfsvoering op. Hij zorgt naast het faciliteren van ons intern personeel (samen met HR) voor de overige facilitaire zaken, de sturing van ons officemanagement en de marketingafdeling. Afgelopen jaar zijn Alle en ik met het marketingteam naar Ajax geweest. Nee, niet om de voetbalwedstrijd te kijken maar om te leren van hoe een grote club de marketing aanpakt. Met het lanceren van onze nieuwe huisstijl hebben wij zeker laten zien dat we hier iets van opgedaan hebben!

Binnen onze organisatie doet iedereen waar hij/zij goed in is en daar ben ik trots op. Het is ontzettend belangrijk dat je in een groeiende organisatie deze mensen aan boord hebt. Als ik deze collega’s niet om mij heen had zouden we niet staan waar we nu staan. Elke dag proberen ze de organisatie te verbeteren, want er is altijd ruimte voor verbetering. Maar met de inzet van deze collega’s en de positie van ons bedrijf ben ik ontzettend blij!

Onze directie staat als een huis en dit geeft mij de ruimte om de dingen te doen waar ik energie van krijg. Bijvoorbeeld netwerken en het binden en boeien van collega’s. Een mooi voorbeeld hiervan is dat ik in de maanden september tot en met januari één op één gesprekken met collega’s voer over de toekomst van Kenonz. Dit doen we op allerlei verschillende manieren zoals een aantal kilometers hardlopen, fietsen of abseilen. Ik vind het belangrijk dat meerdere mensen kunnen meedenken want Kenonz is van ons allemaal!

Op 7 januari was het zover, het 10-jarig bestaan van Kenonz. Wat er afgelopen 10 jaar is gebeurd? Heel veel! Begonnen in een schuurtje achter huis en uitgegroeid tot een detacheringsbureau met een stabiele fundering. Inmiddels 500 medewerkers en 4 vestigingen rijker verspreid over het hele land. De afgelopen jaren hebben we een fraaie groei doorgemaakt. Hierdoor konden we steeds meer professionals een uitdagende carrière bieden.

Bij groei is het van belang om niet te vergeten wie je bent en waar je voor staat. We hebben onze kernwaarden dan ook niet uit het oog verloren. Een van onze belangrijkste kernwaarden is betrokken en tot aan de dag van vandaag hebben we dit als bedrijf gekoesterd. Daarnaast zijn onze andere kernwaarden ondernemend, authentiek, avontuur en wille (plezier) er ook om na te leven en willen we dit op een zo goed mogelijke manier uitdragen. Hiervoor hebben wij ons uiterste best gedaan tijdens het 10-jarig jubileumfeest!

Een dik jaar zijn we bezig geweest met alle voorbereidingen. Van het ene idee kwam het andere. En ja, daar was het! Ons idee om het in een prachtig vroeg 20ste-eeuws kasteelachtig buitenhuis te organiseren op een betoverend landgoed met vier gouden regels geheel in de stijl van de jaren ’20.

In de zomer van 2022 hebben wij onze eigen 5-delige Kenonz serie op de feestlocatie opgenomen. Met Ferdinand als animator hebben wij waanzinnig gelachen en genoten van dit moment! Met de opnames wilden we iedereen enthousiasmeren en instrueren voor het jubileumfeest. De vier gouden regels en de aankondiging van de persoonlijke invitaties werden hierin bekend gemaakt zodat het jubileumfeest gemakkelijk zou verlopen.

De vier gouden regels:

Op vrijdag 13 januari was het zover. Het jubileumfeest waar wij zo naartoe hadden geleefd. Hebben we alles geregeld? Heeft iedereen er zin in? Wij zette voet aan de grond bij Kasteel de Hooge Vuursche in Baarn en zagen dat alles tot in de puntjes geregeld was. Het goede gastheerschap straalde ervan af!

Een culinair diner om je vingers bij af te likken (wat uiteraard niet toegestaan was), uitstekende wijnen uit Frankrijk gerijpt in de grote wijnkelder, een majestueus casino waar men zijn/haar zuur verdiende geld in rook zag opgaan en niet te vergeten; de betoverende dansvloer. De dansvloer werd niet alleen gebruikt door genodigden maar ook door de deelnemers van het geheime Kenonz project. Een aantal van onze collega’s hebben namelijk in het geheim een prestigieuze dans ingestudeerd voor deze memorabele avond.

Vlug zwaaiende benen en wilde armbewegingen kenmerkten het dansen in de jaren '20. Daarom is er gekozen voor het instuderen van de Wals en afsluitend de Lindyhop. Met een grote grijnst genoot eenieder van deze dans, zowel de dansers als het genodigde publiek!

Na afloop werd Gouke de Vries, de directeur van Kenonz in het zonnetje gezet. Alhoewel hij hier niet op zat te wachten wilden we hem toch bedanken voor de afgelopen 10 jaar. Een man met hart voor de zaak en zeker ook voor de mens. Vanwege zijn voorliefde voor dansen hebben wij hem een salsa danservaring cadeau gedaan. Hij gaat een aantal lessen volgen en een salsa dansavond in Rotterdam beleven. We gaan ervan uit dat hij als een ware Cubaanse salsadanser terugkomt en Rotterdam op zijn kop heeft gezet!

Later op de avond ging het dak eraf en de voetjes veelal van de vloer. Al zwetend heeft iedereen de dansvloer onveilig gemaakt en uiteindelijk hebben we het 10-jarig jublieumfeest met een enorme pluim en een grote lach kunnen afsluiten.

We hebben ontzettend genoten van jullie aanwezigheid en willen je enorm bedanken voor jouw bijdrage aan het 10-jarig bestaan. Zonder jullie geen Kenonz!

Kennis en kunde, dit hebben onze collega’s in huis. We leren graag van elkaar en zijn van mening dat wij elkaar kunnen versterken. In deze en komende blogs delen onze collega’s hun expertise én ervaringen met betrekking tot het werkveld graag met jou.

KEN Sigrid

Sigrid is een paar jaar geleden bij Kenonz begonnen als Projectleider Omgevingswet. Hierna heeft zij meerdere projecten opgepakt met betrekking tot de Omgevingswet, VTH en WKB.

Als specialist met betrekking tot de Omgevingswet heeft zij de meest gestelde vragen over de Omgevingswet beantwoord. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Wat is de Omgevingswet?

De Omgevingswet is de grootste stelselherziening binnen het ruimtelijk domein. De Omgevingswet is één wet die 26 bestaande wetten integreert die betrekking hebben op de fysieke omgeving. Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Zodat het straks bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. 

De Omgevingswet bundelt en moderniseert de wetten voor de leefomgeving. Hierbij gaat het onder meer om wet- en regelgeving over milieu, natuur, ruimtelijke ordening, lucht, bodem, waterbeheer, geluid en monumentenzorg. De Omgevingswet staat voor een goed evenwicht tussen het benutten en beschermen van de leefomgeving. 

De Omgevingswet bundelt de wetten voor de leefomgeving
Van Naar 
 26 wetten 1 wet
 60 Algemene Maatregelen van Bestuur 4 Algemene Maatregelen van Bestuur
 75 ministeriële regelingen 1 Omgevingsregeling

De nieuwe wet zorgt voor een samenhangende aanpak van de leefomgeving, ruimte voor lokaal maatwerk en betere en snellere besluitvorming. Daarnaast wordt participatie bevorderd. Bijvoorbeeld door burgers en ondernemers zo goed mogelijk te betrekken bij de ontwikkeling van de leefomgeving.

Waarom een nieuwe omgevingswet?

Het doel van de nieuwe Omgevingswet is een balans tussen een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit. De vier doelstellingen van de Omgevingswet zijn:

  1. Een samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving in beleid, besluitvorming en regelgeving;
  2. Vergroten van bestuurlijke afwegingsruimte voor de fysieke leefomgeving;
  3. Vergroten van inzichtelijkheid, voorspelbaarheid en gebruiksgemak van het omgevingsrecht;
  4. Versnellen van besluitvorming over projecten in de fysieke leefomgeving.

De Omgevingswet bestaat uit 6 kerninstrumenten:

  1. Omgevingsvisie;
  2. Programma’s;
  3. Decentrale regels;
  4. Algemene rijksregels;
  5. Omgevingsvergunning;
  6. Projectbesluit.

De omgevingsvisie

De omgevingsvisie beschrijft het toekomstbeeld voor de gemeente voor de lange termijn, zo’n 20-30 jaar. Het is een strategisch stuk waarin ambities, beleidskeuzes en doelstellingen beschreven staan, gericht op de hele fysieke leefomgeving.

De gemeente stelt 1 omgevingsvisie voor het hele grondgebied vast. Daarnaast kan de gemeente samen met een andere gemeente of met de provincie een gezamenlijke of regionale omgevingsvisie opstellen.

Een omgevingsvisie bevat voor de uitoefening van de taken en bevoegdheden in de fysieke leefomgeving:

Waarom stellen gemeenten een omgevingsvisie op?

Voor gemeenten, provincies en het rijk wordt een omgevingsvisie voor het grondgebied verplicht met de inwerking van de Omgevingswet.

In artikel 3.1 van de Omgevingswet is opgenomen, dat:

  1. De gemeenteraad een gemeentelijke omgevingsvisie vaststelt;
  2. Provinciale staten een provinciale omgevingsvisie vaststellen;
  3. en de minister van Infrastructuur en Milieu, in overeenstemming met de ministers die het aangaat, een nationale omgevingsvisie vaststelt.

Op dit moment moeten de gemeenten uiterlijk in 2024 haar Omgevingsvisie vast hebben gesteld.

Kan ik meedenken en meepraten over de omgevingsvisie?

Ja, dat kan. Dit in de vorm van:

Ben jij benieuwd naar de winst van de Omgevingswet voor de burger? Bekijk dan onderstaand filmpje.

Kenonz staat onder anderen voor ondernemend en authentiek. Om onderscheidend te blijven gaan wij mee in de nieuwste ontwikkelingen van het digitale tijdperk. Daarom hebben wij een VR experience gecreëerd voor onze (toekomstige) professionals. Wij nemen je mee in de virtuele Kenonz wereld zodat je de avontuurlijke carrière die Kenonz biedt kunt ervaren, dit middels een heuse achtbaan rit waar de unieke speerpunten van Kenonz naar voren komen.

Verder is het mogelijk om doormiddel van de VR bril alle vestegingen van Kenonz te bezoeken. Zo sta je het ene moment in Gorredijk om vervolgens enkele minuten later op bezoek te gaan in Apeldoorn of Hoorn.

Voor de VR experience is een aparte app ontwikkelt die op elke VR bril kan worden gespeeld. Deze app koppelt de voordelen van VR doormiddel van zelf ontwikkelde software aan de kernwaarden van Kenonz.

Wil jij Kenonz ook beter leren kennen en weten wat we jou kunnen bieden? Kom dan langs op een van onze vestegingen voor een kop koffie en ervaar de Kenonz VR Experience!

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de SNN en de Europese Unie.

Arjan Keijzer is sinds kort, via Kenonz, werkzaam als aanjager fiets bij de regio Twente. Een interessante functie al zeggen we het zelf én een functie die Arjan en Kenonz beide op het lijf geschreven zijn. Een mooie bijkomstigheid; Arjan heeft tijdens deze opdracht de Kenonz speed pedelec tot zijn beschikking, een mooie manier om het fietsen nog meer te stimuleren. 

De functie ‘aanjager fiets’ is een functie die je niet vaak voorbij ziet komen. Onze collega Edwin heeft de Kenonz-speed pedelec in stijl gebracht bij Arjan. Ze hebben meteen een uitstapje gemaakt naar de fietssnelweg F35, daarnaast vertelde Arjan meer over de inhoud van de functie, wat hij de komende periode wil gaan bereiken en de vele voordelen van fietsen.

'Ik vind dit mooie projecten die belangrijk zijn voor onze samenleving'

Arjan heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan als projectmanager, en met succes. Aan hem de taak om mensen bij bepaalde processen te overtuigen om ander mobiliteitsgedrag aan te leren. Hierbij kun je denken aan het kiezen voor het openbaar vervoer of de fiets tijdens de spits. ‘Ik vind dat mooie projecten die belangrijk zijn voor onze samenleving’, aldus Arjan.

Gemeenten in Twente en Overijssel investeren momenteel veel in de fietsinfrastructuur, een goede zaak volgens Arjan. Hij wil er de komende tijd flink zijn schouders onder zetten zodat de fietsinfrastructuur door veel mensen gebruikt gaat worden. Hoe hij dat gaat doen? Een samenhangend plan ontwikkelen waarbij de vele goede initiatieven in de regio gecombineerd worden. Met als einddoel het aandragen van concrete en laagdrempelige handvatten voor succesvolle acties en gedragsinterventies. Hij verwacht dat het een zaak van de lange adem gaat worden, ‘fietsgedrag moet je een aantal maanden volhouden, en dan gebeurt er iets bijzonders: je krijgt een ander zelfbeeld en gaat jezelf zien als fietser in plaats van als automobilist’.

'Onderzoek leert dat fietsers succesvoller zijn in hun werk en eerder carrièrestappen maken' 

Uiteraard heeft fietsen voordelen ten opzichte van de auto, Arjan weet deze als geen ander te benoemen. Zo ervaar je de omgeving tijdens het fietsen compleet anders; je ziet dingen die je met de auto volledig mist wanneer je erlangs snelt. Daarnaast brengt het rust en ruimte in je hoofd en heb je tijd om over bepaalde zaken op een ontspannen manier na te denken. Én we moeten natuurlijk het gezondheidsaspect niet vergeten. Tot slot geeft Arjan aan dat onderzoek leert dat fietsers succesvoller zijn in hun werk en eerder carrièrestappen maken, ook zeker een mooi voordeel!

'De fiets verbindt je met elkaar'

Arjan kijkt er naar uit om de komende tijd flink ‘door te trappen’ tijdens zijn opdracht bij de gemeente Enschede. Met als uiteindelijke doel bijdragen aan een beter milieu en leefomgeving en het bij elkaar brengen van de inwoners. Want zeg nou zelf: op de fiets maak je wel eens een praatje en groet je elkaar, dit gebeurt in de auto nauwelijks. ‘De fiets verbindt je met elkaar’.

Het vinden van de juiste kandidaat voor een vacature is iedere keer een uitdaging. Zeker in deze tijd vraagt dat continu om creativiteit en inventiviteit. Detacheerder Kenonz introduceert daarom de Kenonz-app die op een moderne laagdrempelige manier de competenties van een kandidaat in beeld brengt.

“Het lijkt een beetje op tinder”, lacht Gouke de Vries van Kenonz. “Je krijgt via de app vragen en je swipet naar links voor ja en naar rechts voor nee.” Na beantwoording van alle vragen is het resultaat niet alleen een duidelijk overzicht van iemands competenties, maar is er ook een beeld van iemands hobby’s, interesses, ambities en fitheid. “We kijken meer naar het heden dan naar het verleden. Wie ben jij op dit moment, wat kun je en wat wil je?” De app maakt gebruikt van bestaande en erkende persoonlijkheidstesten.

Voor Kenonz is de persoon van de kandidaat superbelangrijk. “Dat is een voorwaarde om een juiste match tot stand te brengen met een vacature.” De Vries ziet ook volop mogelijkheden om de app bij opdrachtgevers te gebruiken. “Als iedereen op een afdeling de app gebruikt, krijg je een goed beeld van de samenstelling van een afdeling. Daardoor weet je ook beter wat er nog mist en wat je eigenlijk zoekt. Ook dat helpt bij het vinden van de juiste match bij het invullen van een vacature.”

 

De krapte op de arbeidsmarkt vraagt volgens Kenonz voortdurend om innoverende en creatieve manieren. “Een cv is voor een kandidaat nog altijd een belangrijk verkoopdocument. Maar wij merken dat jongeren het lastig vinden om een goed cv op te stellen. Met deze nieuwe innovatieve app helpen wij hen zich goed te presenteren.”

Een paar tips om de stress de baas te blijven. Na de ontlading van een nieuwe baan komt vaak het plannen (welke kleding is toepasselijk, opvang van kinderen, routes naar je werk uitstippelen, etc.) en de onzekerheid – weten ze wel dat ik niet zó geweldig ben als ze denken?

Ongeveer 1 maand geleden maakte ik de overstap naar een nieuwe baan. De onderstaande tips hebben mijn zenuwen aanzienlijk verminderd - hoewel de foto daar geen blijk van geeft 😀

1.     Besef je dat er op de eerste dag weinig inhoudelijks van je wordt gevraagd – dat betekent overigens Niet niets. Ze willen je op dit moment met name leren kennen en je wegwijs maken in de organisatie. En neem de tijd ook de eerste dag voor praatjes. Ben je niet van de praatjes, observeer en luister dan. Niemand zit te wachten op een betweter, en al helemaal niet op de eerste dag. Het duurt ongeveer drie maanden voordat iemand zich ‘thuis’ voelt binnen een nieuw team. Werk daar rustig naartoe.


"Laat het gevoel van onzekerheid en mogelijke tekortkomingen los. Want je hebt deze baan verdiend!"

 

2.     Je kleding is belangrijk, maar besef je dat je het nooit iedereen naar zijn zin kan maken. Het is dan ook belangrijker dat je iets draagt wat past bij de bedrijfscultuur waar je gaat werken, én iets wat comfortabel zit. Je hebt al zoveel dingen die op je afkomen; je wil dan niet bezig zijn met een broek die te strak zit of te kleine schoenen. Hoe kan je weten wat er past binnen je nieuwe bedrijfscultuur? Denk terug aan de kleding die je collega’s tijdens je sollicitatiegesprek droegen. Dat geeft je een beeld van kleding die binnen het bedrijf gangbaar is.

Wat ik zelf heb geleerd; zwart is altijd! een veilige keuze. Dus, op naar de winkel voor nette zwarte schoenen, zwarte panty of pantalon, zwart t-shirt en een zwart jasje. Maar, probeer in één kledingstuk wel kleur te stoppen. Kleur kan zitten in een rok, jurk of sjaaltje.

3.     Ze hebben je aangenomen om meerdere redenen. Ten eerste omdat je aan de functieomschrijving voldeed, en ten tweede omdat je waarschijnlijk goed binnen de bedrijfscultuur past. Heb vertrouwen in de mensen die je hebben aangenomen. Zij hebben tijdens hun carrière meerdere mensen aangenomen, en hebben daar een bepaalde handigheid in ontwikkeld. Je denkt misschien dat ze toch een fout hebben gemaakt bij jou, maar niets is minder waar. Dus laat het gevoel van onzekerheid en mogelijke tekortkomingen los. Want je hebt deze baan verdiend!

4.     Bereid je voor op wat je het meeste zal doen de eerste dag: kennismaken met je nieuwe collega’s. Dus bedenk van te voren een paar gespreksonderwerpen die waarschijnlijk de revue zullen passeren. Je kan hierbij denken aan: wat je in je vorige banen hebt gedaan, wat je hebt gestudeerd, hoe je weekend was, een actualiteit, etc.

5.     De allerlaatste tip die ik je mee wil geven: Zet je telefoon op stil en kijk er de volledig dag niet naar – niet eens tijdens de lunch. Maak dit een dag van verbinding met je nieuwe collega’s en niet van je leven buiten kantoortijd.

Heel veel plezier toegewenst!

En voor de volgende dagen: Repeat!

 

#eerstedag !

crosschevron-down
Chat openen
💬 Hulp nodig?
Hallo 👋 Kunnen we je helpen?